STRESSLESS

30-dniowy program online
terapii poznawczej opartej na uważności

Dowiedz się więcej

O badaniu

Witaj! Nazywam się Jan Wardęszkiewicz i jestem studentem IV roku na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. W ramach badania do mojej pracy magisterskiej chciałbym zaprosić Cię do udziału w całkowicie bezpłatnym, miesięcznym programie online terapii poznawczej opartej na uważności (ang. mindfulness-based cognitive therapy).

Program powstał po to, aby redukować stres, napięcie oraz zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych. Jest przeprowadzany we współpracy z dr. hab. n. med. Pawłem Holasem, prezesem Fundacji Rozwoju Mindfulness.
Promotorem pracy magisterskiej jest dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik.

O uważności

Uważność (ang. mindfulness) to proces kierowania uwagi na to, co się dzieje w chwili obecnej w sposób nieoceniający i nieosądzający (Kabat-Zinn, 1994). Jest to stan wywodzący się z tradycji wschodu i zaadoptowany przez współczesną psychologię do zwiększania samoświadomości oraz skutecznego radzenia sobie z codziennymi trudnościami.

Podczas treningu mindfulness uczymy się doświadczania chwili obecnej w takiej formie, jaką ona jest. Niezależnie od tego, jakie emocje czy myśli będą się pojawiać, celem ćwiczeń jest nabranie do nich dystansu i rozwinięcie sztuki obserwacji. W medytacji nie unikamy nieprzyjemnych doznań ani nie lgniemy do tych pozytywnych, akceptujemy wszystko z taką samą otwartością, ponieważ tylko taka postawa może nas zaprowadzić do wewnętrznego spokoju.

FAQ

Dla kogo jest przeznaczony ten trening?

Program przeznaczony jest dla osób, które w ostatnim czasie doświadczają różnych problemów z obszaru psychologicznego lub medycznego. Może to być gorsze samopoczucie, lęk w kontekstach społecznych, dolegliwości fizyczne, problemy ze snem lub koncentracją.

Dla kogo nie jest przeznaczony ten trening?

Program nie jest przeznaczony dla osób, które są w trakcie kryzysu. Osoby leczone farmakologicznie proszone są o upewnienie się u swojego prowadzącego lekarza psychiatry, że nie ma dla nich żadnych przeciwskazań. Udział w treningu może pomóc w redukcji niektórych objawów, lecz nie zastąpi leczenia psychiatrycznego.

Jak należy się przygotować do treningu?

Aby w pełni skorzystać z przygotowanego programu, potrzebne jest zaangażowanie w postaci wykonywania codziennych, 30-40 minutowych ćwiczeń. Warto wygospodarować sobie niezbędny czas o stałej porze. Dzięki temu łatwiej będzie wytrwać w postanowieniu. Jeśli już teraz wiesz, że nie uda Ci się znaleźć 30-40 minut dziennie, nie zapisuj się w tej edycji i skorzystaj z dobrodziejstw uważności, kiedy będziesz mieć na to więcej przestrzeni. Dobrze też zadbać o to, żeby podczas ćwiczeń nikt Ci nie przeszkadzał oraz nic nie rozpraszało. Trening będzie przeprowadzany za pośrednictwem platformy internetowej. Dlatego do udziału potrzebny będzie komputer lub smartfon z wejściem słuchawkowym, słuchawki i stabilne połączenie z internetem.

Kto prowadzi trening?

Trening prowadzi dr hab. n med. Paweł Holas. Jest nauczycielem uważności, psychoterapeutą i superwizorem terapii poznawczo-behawioralnej, lekarzem psychiatrą i nauczycielem akademickim, na co dzień pracującym na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uczeń Jona Kabat-Zinna twórcy MBSR, oraz Lindy Leurhapt u której w 2011 r ukończył kurs nauczycielski Programu Redukcji Stresu Opartego na Uważności (MBSR) oraz Terapii Poznawczej Opartej na Uważności (MBCT) prowadzony w ramach IMA – Institute for Mindfulness-Based Approaches.
W ramach działalności naukowej związanej z uważnością zajmuje się m. in. badaniami nad skutecznością MBCT w leczeniu nawracającej depresji, fobii społecznej i uzależnień behawioralnych. Ponadto prowadzi badania podstawowe dotyczące wpływu uważności i współczucia do siebie (self-compassion) na procesy poznawcze i neuronalne.
Redaktor naukowy książek dotyczących uważności, autor i współautor publikacji związanych z uważnością, oraz wystąpień kongresowych na temat uważności, zastosowań psychoterapii opartej na uważności i akceptacji oraz trzeciej fali terapii poznawczo-behawioralnej.

Dlaczego warto się zapisać?

Dzięki udziałowi w treningu, wyrobisz sobie zdanie o uważności nauczanej we właściwy sposób - zgodnie z najwyższymi standardami. Dodatkowo, przy własnym zaangażowaniu w praktykę, rozwiniesz umiejętność bycia w teraźniejszości, dzięki czemu częściej będziesz mógł/mogła czerpać przyjemność z codziennych aktywności. Ponadto, Twój udział w programie przyczyni się do rozwoju nauki oraz pomoże nam udoskonalić go w przyszłości.

Kontakt

ZdjęcieAutor badania
Jan Wardęszkiewicz
jan.wardeszkiewicz@student.uw.edu.pl
ZdjęciePromotor
Dr hab. Mirosława Huflejt-Łukasik
mirka@psych.uw.edu.pl
ZdjęciePartner merytoryczny programu
Fundacja Rozwoju Mindfulness
Dr hab. n. med. Paweł Holas
pawel.holas@psych.uw.edu.pl